الرواية متاحة في

القاهرة

مكتبات الديوان

الزمالك
تيفولي دوم – الشيخ زايد
هيليوبوليس
المعادي

فيرجن ميجا ستورز

مول العرب

كايرو فيستفل سيتي

سيتي ستارز

مكتبة تنمية

19 شارع هدى شعرواي – طلعت حرب – وسط البلد

باشون بوينت

مساكن شيراتون

Phone number: +20 100 7424673

آرت اوف لايف

التجمع الخامس

Phone number: +20 106 6732137

Testimonials

من صغري وأنا بحب القراءة. قريت روايات كتير. ولكن لازم أعترف إن الرواية دي من الروايات المميزة جدا، مش بس عشان أعرف الكاتبة شخصيا وأثرت في ومازالت تؤثر في وفي ناس كتير حوليها.. ولكن عشان الرواية بتعبر عن اللي جوانا. الرواية بإختصار قالت اللي إحنا مش عارفين نقوله، وبتخاطب كل سيدة وبنت من كل مستوى إجتماعي وكل الأعمار.

إيمان رفعت نجحت إنها تخلينا نبص على نفسنا وعلى مجتمعنا في المرايا.. دخلتنا بأسلوبها الجميل والسلس لأعماق أنفسنا. أظهرت لنا دور وأهمية المرأة اللي كنا قربنا ننساه أو بنحاول نتناساه. ظلم وقهر المرأة ليس بأمر هين، والرواية دي مكتوبة لعل المجتمع يفوق ويدرك قيمة المرأة. ورسالة إلى كل سيدة وبنت في هذا المجتمع.. دوري على حلمك، أسعي أنك تحققيه، متخليش حاجة توقفك، أوعي تسكتي عن الظلم والقمع اللي بتتعرضيله، قولي لأ لأي شخص عايز يقتل طموحك وأحلامك! الجيل الجديد هو الأمل الحقيقي لصلاح هذا المجتمع!

ناس كتير من اللي قرت الرواية قالوا إن كل سيدة في مصر لازم تقرأ الرواية دي.. أنا شايفة إن الرواية دي لكل سيدة وكل ورجل و ليس فقط في المجتمع المصري بل في المجتمعات الأخرى أيضا!

ورغم إن الرواية بتحكي ٣ قصص عن ٣ سيدات من مستوى إجتماعى مخلتف، إلا إن الكاتبة المتمكنة نجحت في إعطاء صورة واضحة بتفاصيل دقيقة، كأننا فعلا عايشين مع الشخصيات دي وعاشرناهم سنين طويلة وأثبتت إن الظلم ممكن يقع على أي مرأة من أي مستوى إجتماعي.

غير إن حبكة الرواية متقنة وبشدة، لازم نثني على أسلوب الكتابة. إيمان رفعت نجحت تاني إني أتفاعل مع كل الشخصيات وأبقى مشتاقة أخلص الرواية عشان أعرف الأحداث في أقصى سرعة.. الكاتبة المتمكنة فقط هي اللي تعرف تشدك للرواية!

المزيج من اللغة الإنجليزية والعربية وأيضا الفرنسية كانت من الحاجات اللي فاجئني وأنا بقرأ الرواية. حسيت إني بقرأ رواية لكاتبة مصرية مثقفة ومبدعة وكنت فخورة جدا بكده.

أنا شخصيا هتسنى Fabulous Veils 2.. بس مش عشان تناقش مشاكل المجتمع وظلم المرأة، ولكن عشان تناقش حال السيدات والرجال اللي قرأوا رواية Fabulous Veils وقرروا إنهم يطبقوها ويعملوا بيها

رواية مصرية، كاتبة بارعة.. ومش أول مرة أقولها Chapeau بس حقيقي المرة دي غير كل مرة. أحسنت ❤

كم من التفاصيل الصغيره اللي عمرها مابتتحكي. واكنك بتقرأ سيناريو ومتخيل الناس وتحركاتهم وصوتهم وشايف الوان هدومهم وتفاصيل ملامحهم. انا متشوقه ومنبهره من ادق التفاصيل اللي بتتقال في المخ وعمرها مابتطلع. واكن اللي بيتقال جوه علي الساكت سامعينه. روايه بتحكي الصمت. بتحكي الحوار الداخلي اللي بيحصل بين الناس واكنه بصوت. حطاني في حاله من الفضول والتشوق معيشاني جوه دماغ الناس

"الروايه وضحت الازدواجية والتناقض في المجتمع. والقهر بأشكاله المختلفه ..قهر الفقر والجهل،قهر التقاليد و الموروثات القديمه ، قهر الحب ، قهر الأفكار الدينيه المغلوطه. والسطحية في نظرتنا و حكمنا على الناس و اهتمامنا بالمظهر واغفال الجوهر. الروايه كان فيها مواقف جريئة و صادمة ولكنها للاسف حقيقيه و موجوده.

الكتاب اثر في جدا من اول صفحه فيه لغايه آخر كلمه في الروايه (حدوته مصريه). حسيت اني عايشه مع الشخصيات الثلاثه الرئيسيه جميله و مديحه و فاطمه ومتعاطفه معاهم رغم اختلاف ظروفهم. شدتني طريقه الفلاش باك في سرد الأحداث و الطريقه اللي الشخصيات دي اتقابلت بيها مع بعض وتوقيت الأحداث. حبيت جدا فكره الكلمات اللي مكتوبه باللهجه المصريه ساعدت جدا في توصيل الإحساس.

في آخر الروايه حسيت بتعاطف مع كل شخصياتها حتى الظالمه والمستبده لأنها في الحقيقه نتاج ظلم و قهر وقع عليها وما قدرتش تتحرر منه وقررت تسجن ناس تانيه معاها. واختلاف الأجيال في طريقه تعاملها مع صور القهر المختلفه كان فيه امل ان التغيير حيحصل ولو بعد حين. بالتوفيق دايما وفي انتظار الروايه الجديده ان شاء الله."

Linda Cleary Writer/Editor
Literary Arts Worker
Name of person
Name of person
Hamed Mokhtar Maths teacher and supervisor
Development Manager